در حال بارگذاری ...

برترین‌های سوگواره تعزیه طاقانک در چهارمحال و بختیاری معرفی شدند 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: چهار گروه برتر دومین سوگواره تعزیه شهر طاقانک پس از ۱۰ شب اجرای مجالس مختلف تعزیه‌خوانی در آیینی که با حضور جمعی از مسئولان استانی و عاشقان حسینی برگزار شد، معرفی و تجلیل شدند. 

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، شهرام فرجی افزود: بر اساس رای هیات داوران دومین سوگواره تعزیه شهر طاقانک، چهار گروه از میان 10 گروه شرکت‌کننده در این سوگواره توانستند عناوین برتر را به دست آورند. 
وی از گروه‌های تعزیه‌خوانی حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) طاقانک، حضرت رقیه (س) بن، حضرت ابوالفضل (ع) چلیچه و حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) هرچگان به ترتیب به‌عنوان برترین گروه‌های این سوگواره نام برد. 
فرجی با اشاره به اینکه در این سوگواره در پنج بخش طفل‌خوان، موافق‌خوان، مخالف‌خوان، نقاب‌خوان و امام‌‌خوان نیز افراد برتر گروه‌های تعزیه‌خوان معرفی شدند، یادآور شد: سوگواره تعزیه طاقانک مقدمه‌ای بر آماده‌سازی گروه‌های تعزیه برای شرکت در سوگواره استانی در پایان ماه صفر است. 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: توجه به هنر تعزیه به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار در استمرار باورهای آیینی و آداب مذهبی و ارتقای این هنر معنوی همواره مدنظر مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تلاش می‌شود در این مسیر از همراهی دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نام‌آوران این عرصه استفاده شود. 
فرجی بسترسازی برای معرفی هر چه بهتر پیرغلامان و پیشکسوتان تعزیه، ترغیب جوانان علاقه‌مند به فراگیری این هنر و همچنین فرصت تصحیح نسخ مورد استفاده در گروه‌های تعزیه‌خوان استان را از دیگر اثرات برگزاری سوگواره‌های تعزیه در استان دانست. 
 گروه تصحیح نسخ تعزیه در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود 
 عضو هیات داوران دومین سوگواره تعزیه شهر طاقانک نیز در آیین پایانی این سوگواره گفت: نسخ متعددی از دوران گذشته در چهارمحال و بختیاری مورد استفاده تعزیه‌خوانان بوده است که با توجه به وجود چنین نسخ ارزشمند و کم‌نظیر، لازم است گروهی از افراد آگاه و متخصص برای تصحیح آن اقدام کنند و برنامه چاپ و تکثیر نسخ نیز دنبال شود. 
محمدرضا باقری در ادامه افزود: ظرفیت‌های هنری تعزیه‌خوانی در استان بالاست و امید می‌رود با حمایت مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط بتوان گروه‌های تعزیه را تقویت کرده و سطح اجراها را ارتقا داد. 
دومین سوگواره تعزیه شهر طاقانک از 10 تا 20 مرداد و با حضور 10 گروه تعزیه‌خوان از مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری همچون طاقانک، شهرکرد، وردنجان، کنارک علیا، فارسان، اشکفتک، گندمان، بن، هرچگان و مارکده در این شهر برگزار شد. 
تعزیه سرای قمر بنی‌هاشم (ع) شهر طاقانک شامگاه جمعه، 20 مرداد میزبان آیین پایانی این سوگواره عاشورایی بود.




مطالب مرتبط

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

نمایش «کَل» به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رسید

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام اسامی نمایش‌های راه‌یافته به بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: نمایش «کَل» کاری از هنرمندان توان‌خواه استان در این بخش از جشنواره فجر اجرا می‌شود.

|

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

سه اثر نمایشی چهارمحال و بختیاری در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم به صحنه می‌روند

شهرام فرجی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، توضیحاتی را درباره نمایش‌های هنرمندان این استان در جشنواره تئاتر منطقه‌‌ای راه ابریشم، ارائه داد.

|

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

مهم‌ترین رویداد هنری استان با همدلی هنرمندان تئاتر برگزار شد

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه ترین رویداد هنری استان هر ساله با همدلی و همراهی هنرمندان تئاتر استان برگزار می شود چهره های هنری پنهانی که تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره هر سال انجام می دهند.

|

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری خبرداد:

کمیته‌‌‌های اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال وبختیاری فعال شدند
معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری خبرداد:

کمیته‌‌‌های اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال وبختیاری فعال شدند

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن کمیته‌های اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گفت: با توجه به رقابت 10 اثر نمایشی در جشنواره امسال، امکان انتخاب سه اثر استانی برای راه‌یابی به مرحله منطقه‌ای تئاتر فجر کشور وجود ...

|

نظرات کاربران